Jag har en TA XL650V ´07 som har börjat sparka tillbaka när jag lägger i 2:an. Andra växlar är aldrig några problem, men när jag går från 1:an till 2:an så käftar växellådan ibland emot, och lägger i neutralen i stället, vilket kan ställa till lite problem när man är mitt i en sväng och man upptäcker mitt i kurvan att man inte har något drag....
Någon som känner igen detta? Då jag är en oerfaren förare (körkortet är bara 2 månader gammalt och detta är den enda hoj jag kört (förutom körskolans hoj)) så inbillar jag mig ibland att det nog bara är jag som inte växlar "hårt" nog...Inbillar jag mig bara eller är detta så TA:n fungerar?
Min TA sparkar tillbaka - växling från ettan till tvåan
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Växling
Ja ,jag upplever ibland samma sak men har kommit fram till att det är om jag inte lyfter upp växelspaken tillräckligt.
Händer lite då och då (spec. under acc.) med en viss rodnad under hjälmen.
Men som sagt har aldrig haft några problem med växellådan i övrigt.
Händer lite då och då (spec. under acc.) med en viss rodnad under hjälmen.
Men som sagt har aldrig haft några problem med växellådan i övrigt.
- Tramsvalp
- 700cc

- Hoj: Blå TA 650 -02
Det händer då och då, men jag tror man lär sig känna om växeln går i eller inte. Om inte håller jag kvar foten och släpper kopplingen, så går växeln i.
Säkert inget fel, tippar att det bl.a beror på att utgående axeln snurrar långsamt på de växlarna. Och när man står helt still kan det vara omöjligt att växla utan att lätta lite på kopplingen.
Det funkar ju inte som en bilväxellåda.
Kolla kopplingsvajerns spel.
Säkert inget fel, tippar att det bl.a beror på att utgående axeln snurrar långsamt på de växlarna. Och när man står helt still kan det vara omöjligt att växla utan att lätta lite på kopplingen.
Det funkar ju inte som en bilväxellåda.
Kolla kopplingsvajerns spel.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Tycker mig känna igen det där på just 2:ans växel och det är någonting man snart lär sig. Tycker mig märka att det märks mest om man inte varvar upp farten på ettan först och växlar tidigt. Att någonting skulle var fel tror jag inte. Man får vara lite bestämd med foten bara. Tänker aldrig på det numera när jag vant mig vid cykeln.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.