Scandi Raid 5000, 2024

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Kontakt:

Scandi Raid 5000, 2024

Inlägg av Ralf-FIN »

Då var detta projekt till sist påbörjat :D

Turen till träffen i Mjällby 2024 och turen efter den *thumb_up*

Första delen med dag 1 och 2... Hemifrån och till Ärla där sydost om Eskilstuna och sen söderut till Braås.

"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Re: Scandi Raid 5000, 2024

Inlägg av Ralf-FIN »

Vi kör dag 3 & 4 med turen från Braås med Jan, Björn och Anders & Vera från start. Sen ett trevligt möte och en fortsättning på turen mot träffen i Mjällby med Håkan, Kim & Anders 8)

Ja och alla ni andra då också som deltog :clap

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Vi kör vidare med dag 5 8)

Från Mjällby först söderut längs kusten via Kåseberga och sen Smygehuk, sen svängde vi norrut och via fina vägar till sist till dagens mål som var Tostarps camping.

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja vi rullar på med nästa (Dag 6).. Denna riktigt fina dag körde vi från Tostarps camping via fina vägar upp till Urshult och sen via Tingsryd och Kalmar till Öland och sen till norra änden av ön. Meddelandet från @Hogge att spisen krånglade då makaronerna skulle kokas då vi fixade middag där på kvällen så pipade till i min telefon i början av Januari i år (2025) :lol: Så lita inte alltid på att Messenger levererar blixtsnabbt :mrgreen:

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Nästa är Dag 7...

Vi startade från Munketorp och tog oss via trevliga vägar söderut och ända till södra ändan av ön och fyren Långe Jan. Sen tillbaka över bron till fastlandet och norrut upp till Loftahammar 8)

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Dag 8...

Vi startade från Tättö Havsbad och körde via lite fina omvägar västerut och rundade södra ändan av Vättern, sen norrut till Revelbadets camping en bit utanför Askersund 8)

Vi tackar Vätterbygdens MCK i Bankeryd för att vi fick stanna till o luncha där *thumb_up*

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Dag 9..

Finvädret fortsätter och här säger vi Hejdå åt Håkan och Björn som far hemåt. Vi fortsätter från Askersund efter trevliga vägar via Hjortkvarn - Vingåker - Strängnäs - Enköping och via @JanneBoj som bjöd på kaffe *thumb_up*
Sen västerut via Avesta - Hedemora och till sist via Säter till vår övernattning "Romme Rum" 8)

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Dag 10...

Kändes lite kyligt då det bara var 8 C då vi startade, men det blev snart varmare då solen kom högre 8)

Vi fortsätter efter trevliga vägar via Sunnansjö - Kaffepaus i Fredriksberg - Hagfors - Torsby med en friluftslunch strax efter och så vidare till Sysslebäck. Sen över gränsen till Norge vid Långflon och vidare till Trysil. Sen en riktigt trevlig grusväg och till sist då till Koppang Camping för vår övernattning *thumb_up*

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Dag 11...

Vi startade från Koppang, körde via Stora Älgen och efter Atna svängde vi sen över fjället mot Ringebu. Därifrån till Vågåmo och en intressant tur upp på Blåhöe. Efter lite strul körde vi sen mot Dombås och till sist Oppdal där vi blev rejält tvättade innan vi kom fram :D

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Dag 12...

Vi startade från Vekve Huttetun i Oppdal där vi torkat upp över natten, sen till Sunndalsöra där vi svängde av till Aursjövägen, en riktigt fin tur upp till Aursjöhytte där vi först mötte dimman och sen regnet, så en äventyrlig runda innan vi var nere i dalen igen. Sen via Mardalskiosken - Eidsvåg - Hoem - Batnfjordsöra och till sist Magnillen Camping *thumb_up*

Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Bra jobbat grabbar. Det roligaste med att se på dessa och andra liknande filmer, är att försöka följa resan på kartan samtidigt. Inte lätt när vägbyten sker ibland utan att man hinner se vägnummer.
Detta går definitivt inte från körningar i Sverige. Där har de svenska vägmyndigheterna mycket att lära av Finland och Norge.
VÄGNUMMER-SKYLTNING. Allt från medelstora och mindre vägar hos oss saknar oftast märkning. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Tackar @Fibern

Joo jag är likadan jag när jag tittar hojturfilmer, ser jag fina vägar och vyer så vill jag gärna kolla var de finns. Som en något överdriven detaljplanerare dessutom så brukar jag ju gå in ganska exakt på vad som finns var :D
Jag har ju kört ganska mycket i Finland, Sverige och Norge och jag håller med, inte bara på kartan... utan skyltningen i Finland är helt i egen klass för att följas av Norge och sen Sverige som är väldigt sparsam.

Jag har väl varit lite lat att slänga in dedär snapshottarna av skyltar som jag brukar få med, men just i Sverige är det svårt då det är långt mellan skyltarna och de kommer ju ofta ganska random. Betydligt lättare här hemma då man vet att de kommer efter varje korsning och uppdatering varje 10 km på längre sträckor.

Men just därför lägger jag ju dendär bilden av Google rutten i början av varje film så att man får en bild av var vi rör oss under dagen *thumb_up*
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

@Ralf-Fin
Jo rutt-inläggen från karta är ju bra, synd bara att man inte kan zooma dem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Dag 13...

Vi startade från Magnillen camping där vi sovit gott, först till Kanestraum och färjan till Halsa och så sen vidare till Hennset och färjan till Arasvika. En runda ut via de yttre holmarna innan vi då svängde inåt landet igen till Fannrem. Sen Trondheim - Steinkjer och till sist då Snåsa där vi hittade ett ställe att övernatta på.

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Vi rullar på och börjar snart närma oss slutet på detta äventyr :D

Dag 14...

Vi startade från Snåsa där vi sov gott efter några lokalt bryggda pilsner kvällen före, efter en riktigt prima frukost så drog vi iväg norrut och första kaffepausen togs i Namskogan. Sen vidare norrut och strax efter Majavattnet svängde vi av till Fv274 och följde den upp till väg 73 och så österut till Hattfjelldal där vi tankade och inhandlade lite mat. Sen hit https://maps.app.goo.gl/SbKZCAhPXx47RSvM9 där vi då inmundigade dagens friluftslunch. Sen svängde vi av på Fv296 och vi gick över gränsen till Sverige vid Skalmodal. Sen en skaplig stint på fina vägar till Kittelfjäll där vi stannade för en kaffepaus, sen vidare till Dikanäs och så var det då grusväg i princip hela vägen till Storuman där vi övernattade i campingstuga som fixats tidigare på dagen.

Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Så... då var vi framme vid slutet på denna hojtur :D

Jag Tackar samtliga inblandade som återfinns på filmerna i denna serie för att Ni bidrog till att göra den till en alldeles förträfflig tur :clap

Dag 15...

Vi startade från Storuman och drog norrut till Sorsele där vi stannade på tank & kaffepaus, sen vidare österut och ett turiststop vid Slagnäsforsen, efter det till Arvidsjaur och en palt-lunch :D
Sen sydost och ner till Storkågeträsk på ett kaffebesök hos @Fibern *thumb_up*
Sen via Marranäsvältan till Piteå och ut till Cafe Hildur där våra vänner bjöd på mat & boende.

Dag 16...

Tidig start i dimman från Piteå och sen kaffe o tankpaus i Skellefteå där jag sa "Tack och Hejdå" åt Jan som drog söderut och hemåt mot Norge. Jag svängde av vid Sävar och fortsatte till Holmsund och tog färjan till Vasa och kom mig då till sist hem 8)

Skriv svar