En tanke om förbättringar på slitagetrådarna

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02

Inlägg av Tramsvalp »

Låter som ett bra förslag.
Min första tanke var att göra en för TA och en för Varadero, det är väl inte många delar som passar på båda. Men å andra sidan skiljer det ju en del mellan årsmodellerna också, och så blir det rörigt... Kanske trots allt bättre med en tråd för alla.

Har inte TA-modellerna i huvet men så här nånting, får justera sen. Skiljer det nåt mellan årsmodellerna på Varadero eller räcker det med MK1 och MK2?

Transalp 600 87-90

Transalp 600 91-95

Transalp 600 96-99

Transalp 650 00-07

Transalp 700 08-

Varadero MK1
Batteri: Misab.se art nr. 51214 Varta CTX14-BS, YTX14-BS dimension: 150x87x130 896:-
Batteri: Biltema Art nr 80-821 Gel batteri 151x 87x 145 499:- (kan läggas ner)
Oljefilter: Biltema 82-233 för MK1 Pris:49,90
Oljefilter: Champions från louis.de: 10050448 för €7,95

Varadero MK2
Oljefilter: Biltema 82-238 för MK2 Pris:49,90

Och så fyller forumpersonalen på under rubrikerna vartefter tipsen strömmar in. Reservdelar som passar på flera modeller läggs under flera rubriker.

Var det nåt sånt du tänkte dig? Kanske överambitiöst upplagt... det gäller ju att hålla skiten uppdaterad också. Har nån ett bättre förslag?

Kanske bättre att skippa listan och låta tipsen stå i trådsvaren istället, med datum, och slippa uppdatera.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Hoj: Honda
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Kanonförslag skye!

Man bör nog köra på en sticky där tråden fylls på av medlemmarna och sen lite då och då när andan faller in, fylls på av adm längst upp. Blir inget större vaktjobb heller för den som sköter om det.

Dock så är jag lite tveksam till vissa saker.
- Det blir en mastodont lista i slutändan och det är ju positivt. Dock så är ju inte detta en lista som bygger på nuet, utan det sker en prisjustering med allt under åren.....jättejobb att justera och hålla reda på allt.

- Jag är ju vän av att älta saker och ting en gång till. Varför? Jo, sökfunktionen är kanon, men samtidigt är det ett bra sätt att få in nya medlemmar in i matchen. Dessutom har nya infallsvinklar tillkommit när nån ny medlem frågar om nåt. Eller...vad ska vi diskutera när vi rett ut allt? :)

- Detta är ett forum med diskussion i första hand. Den dagen vi gör en hemsida...

Tycker skye har tagit upp en bra sak här. Nu är vi två som kommenterat hans förslag. Hur ser ni andra på detta?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc

Inlägg av Tramsvalp »

Det har du ju rätt i, Saarela.

Men om skye (eller nån annan) har lust att åta sig att sköta listan/listorna så behövs det ingen moderator, det är bara att sätta igång. Skriv inlägg så klistrar jag dem efteråt. Du kan ju ändra i ditt eget inlägg vartefter det behövs, och även moderatorerna förstås. Det är inget livstidskontrakt, så hitta på nåt efter eget huvud så får vi se, det går ju alltid att avklistra.
Suzuki DR650SE -97
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte hur du tänkt dig, men jag för min del är måttligt förtjust i pdf.
Lägg hellre direkt i forumet. Då går det lättare att diskutera och citera listan, och du kan ju uppdatera startinlägget när det behövs.
Suzuki DR650SE -97
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Nåh skye?

Tyckte ditt förslag var utmärkt. Att du sen ids administrera den så är det ju klappat och klart.
Håller med T att den borde ligga direkt på forumet istället för länkad till pdf, så om du bara skriver in starten som ett vanligt inlägg i forumet, en i Transalp och en i Varadero, så klistrar vi den sen längst upp.

Sen småpular du bara på o ändrar den allt eftersom. Spikandet av modeller och årsmodeller etc kommer sen förslag på.....jag lovar o andras vägnar :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Okej.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Vet ju inte vad ni diskuterat via PM men.....jo, ser tungarbetat ut. Varje gång det är en uppdatering så måste du skriva in i pdf-filen. Ta en Print Screen. Klistra in den i tex Adobe och göra en passande jpg-fil?

Är det inte lättare att bara skriva in det direkt(blir inte lika snyggt, men mer effektivt). Ungefär som du skrivit "Postat: mån sep 07, 2009 2:07 pm"
För att tänka på framtiden....ett datum på när prislappen är satt torde ju också vara bra att ha?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc

Inlägg av Tramsvalp »

V Saarela skrev:Vet ju inte vad ni diskuterat via PM men.....jo, ser tungarbetat ut. Varje gång det är en uppdatering så måste du skriva in i pdf-filen. Ta en Print Screen. Klistra in den i tex Adobe och göra en passande jpg-fil?

Är det inte lättare att bara skriva in det direkt(blir inte lika snyggt, men mer effektivt). Ungefär som du skrivit "Postat: mån sep 07, 2009 2:07 pm"
För att tänka på framtiden....ett datum på när prislappen är satt torde ju också vara bra att ha?
Vi har inte diskuterat så mycket, det är väl så man får göra om det ska bli en snygg tabell synlig i forumet.
Åt mig skulle nåt sånt här duga gott:

BATTERI:
Leverantör..............Art.nr............Pris
Kalles mc................44444...........1:50

Det går ju inte att tabba eller ha flera mellanslag i rad i forumet, så man får använda punkter ed istället. Man kan använda den "osynliga bokstaven" ALT+255 men det är lite bökigt tycker jag.

Ögonblicksbild (kameran på Adobe-menyn) är nog bättre än skärmdump, då man kan rama in större än skärmen. Klistra in i Irfanview (el annat enkelt bildprogram) och spara som jpg. Tar nån minut, men visst är det lite pyssel om det ska göras ofta.

Datum vore bra ja.
Suzuki DR650SE -97
Skriv svar