Bränsleförbrukning TA överraskar
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Bränsleförbrukning TA överraskar
....kollade alltså på min TA 600 idag o blev positivt överraskad, 0,44/mil.
Funderar på att blanda lite E-85 i soppan oxå. Är det nån som testat de?
Hursomhelst helnöjd med denna hoj.
j.
Funderar på att blanda lite E-85 i soppan oxå. Är det nån som testat de?
Hursomhelst helnöjd med denna hoj.
j.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
De vanliga folk gör vid en liten optimering.
Har gjort samma på min nuvarande negertwin.
Man skaffar ett öppet avgastystem me högt ljud.
SKaffar annat luftfilter ala k&n eller hemmafixat inoljat skumgummifilter.
Tar bort ljuddämpar anorndningarna i luftburken och skär upp större ingångshål.
Skaffar nya munstycken - man kan sikta på 10% större på både main o idle o sen kan man få experimnetera lite.
Jag har 15% större munstycken på min africa twin o den går nästan för magert ändå.
De finns massa beskrivet på nätet om denna optimering.
Den stora vinsten är att man får en ganska brutal effektkurva som börjar typ från 2000rpm.
När ja gjorde detta på en transalp så var de som dag o natt - i jämförelse med polarens transalp - ungefär som skillnaden melllan en trans o en negertwin.
Har gjort samma på min nuvarande negertwin.
Man skaffar ett öppet avgastystem me högt ljud.
SKaffar annat luftfilter ala k&n eller hemmafixat inoljat skumgummifilter.
Tar bort ljuddämpar anorndningarna i luftburken och skär upp större ingångshål.
Skaffar nya munstycken - man kan sikta på 10% större på både main o idle o sen kan man få experimnetera lite.
Jag har 15% större munstycken på min africa twin o den går nästan för magert ändå.
De finns massa beskrivet på nätet om denna optimering.
Den stora vinsten är att man får en ganska brutal effektkurva som börjar typ från 2000rpm.
När ja gjorde detta på en transalp så var de som dag o natt - i jämförelse med polarens transalp - ungefär som skillnaden melllan en trans o en negertwin.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Man kan tillverka ett eget skummgummi filter me originalfiltrets ram.
Bara att pilla bort pappret o skaffa lite skumgummi.
Sen kattstrypare.
Ibland tvättar man det o oljar in me ny motorolja.
Se till att det blir tätt bara.
Men man kan använda orginal filtret också men bytes intervallerna blir kortare.
Filtret är ju överdimensionerat för att kunna garantera ett luftflöde på x under c:a x antal mil.
Detta innebär att med ökat krav på flöde så är det "tilltäppt" tidigare.
T.ex kan du använda samma filter på en 1000cc hoj men det måste bytas kanske efter 400 mil.
Ävenom ett k&n kostar 800 spänn eller nått sånt så är det ju betalt ganska fort då det är tvättbart.
Bara att pilla bort pappret o skaffa lite skumgummi.
Sen kattstrypare.
Ibland tvättar man det o oljar in me ny motorolja.
Se till att det blir tätt bara.
Men man kan använda orginal filtret också men bytes intervallerna blir kortare.
Filtret är ju överdimensionerat för att kunna garantera ett luftflöde på x under c:a x antal mil.
Detta innebär att med ökat krav på flöde så är det "tilltäppt" tidigare.
T.ex kan du använda samma filter på en 1000cc hoj men det måste bytas kanske efter 400 mil.
Ävenom ett k&n kostar 800 spänn eller nått sånt så är det ju betalt ganska fort då det är tvättbart.
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
Låter inte helt optimalt med egentillverkat skumgummifilter, eller finns det speciell skumgummi att köpa?
Tänkte på luftgenomströmning kontra reningsgrad, visst kan man få fri andning med glest skumgummi men då kanske det är lika bra att köra utan helt?
Jag är en sån som gör så mycket som möjligt själv ist för att köpa färdiga produkter men luftfilter skulle inte jag chansa med iaf.
För att hålla mig till urprungsämnet så drar min TA 0,52-0,56l/mil, med blandad körning landsväg/grusväg. Laser Produro, original luftfilter, bestyckning okänt eftersom röret sattes dit av förra ägaren.
Tänkte på luftgenomströmning kontra reningsgrad, visst kan man få fri andning med glest skumgummi men då kanske det är lika bra att köra utan helt?
Jag är en sån som gör så mycket som möjligt själv ist för att köpa färdiga produkter men luftfilter skulle inte jag chansa med iaf.
För att hålla mig till urprungsämnet så drar min TA 0,52-0,56l/mil, med blandad körning landsväg/grusväg. Laser Produro, original luftfilter, bestyckning okänt eftersom röret sattes dit av förra ägaren.
Har funderat lite på det där med förbrukningen på Transalpen.
Är det stor skillnad mellan årsmodellerna? Har läst de flesta tester man kan hitta och har sett siffror från 0,47 till 0,84. Den enda skillnaden på hojarna är just att de verkar vara utav olika årsmodeller. Gör alla de där miljö atributen att hojarna skiljer sig i förbrukning??
Är det stor skillnad mellan årsmodellerna? Har läst de flesta tester man kan hitta och har sett siffror från 0,47 till 0,84. Den enda skillnaden på hojarna är just att de verkar vara utav olika årsmodeller. Gör alla de där miljö atributen att hojarna skiljer sig i förbrukning??
Jo bebbe!
Det är nog de där miljöattributen som spökar. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellarna om man ska överdriva litet.
Kan bara referera till de erfarenheter jag har från XL600. Årsmodell -99 förbrukar c:a 0,5 l och min gamla -87:a vid samma körsätt 0,4 l/mil. Ungefär den skillnaden är det och då hade -87 5 hk mer, alltså 55.
Det är nog de där miljöattributen som spökar. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellarna om man ska överdriva litet.
Kan bara referera till de erfarenheter jag har från XL600. Årsmodell -99 förbrukar c:a 0,5 l och min gamla -87:a vid samma körsätt 0,4 l/mil. Ungefär den skillnaden är det och då hade -87 5 hk mer, alltså 55.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Hej, kör en TA-06 och den har legat på 0,65-0,70 innan jag var klar med kortet, då vi var två på hojen så fort man skulle ut. Nu när jag kör själv har jag på mestadels motorväg och kanske 30 procent buskörning fått ner den till 0,52-0,55.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Hej på er alla
Min TA600 -99 har som minst dragit 0,38l/mil vid lugn gubbkörning körning på asfaltvägar.Var ej över 90 km/h.Men vanligtvis så ligger den runt 0,45l/milen vilket jag är jättenöjd med.Har alldrig kommit över 0,5l/milen.men jag kör nog lungt överlag och tittar på naturen och njuter av rundan.Har dock bara haft min TA sen maj 08 och kört 300 underbara mil med den.Den har rullat 2300mil och är helt orginal.
Kör försiktigt och ha det gott
Mvh Hogge
Min TA600 -99 har som minst dragit 0,38l/mil vid lugn gubbkörning körning på asfaltvägar.Var ej över 90 km/h.Men vanligtvis så ligger den runt 0,45l/milen vilket jag är jättenöjd med.Har alldrig kommit över 0,5l/milen.men jag kör nog lungt överlag och tittar på naturen och njuter av rundan.Har dock bara haft min TA sen maj 08 och kört 300 underbara mil med den.Den har rullat 2300mil och är helt orginal.
Kör försiktigt och ha det gott
Mvh Hogge
Senast redigerad av hogge den sön 27 jul 2008, 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
Blandad körning
sist jag tankade 0.44. en 95:a 600cc. Original körd 5000mil med. annan dämp. Ska inte va några svårigheter alls om man far ut långa vägar att köra den under 0.4
Nothing is what it seems.
- msg2you
- Stödhjul
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
- Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
- Kontakt:
Brukar ligga på 0.40-0.44
Har bara bytt luftfilter till K&N och 16 kuggar fram, men ligger vid jobbpendling på 0.40-0.44. Då håller jag som oftast lite överkant på laglig fart och mestadels 90 väg.
//Mats
//Mats
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
På 650 ska chokevajern inte ha något spel, vet inte hur det är på 600. Konstigt tycker jag, hur ska man då veta om "choke"ventilerna går tillbaks ordentligt när man slutar choka?
Vet inte hur mycket en läckande "choke"ventil kan göra på förbrukningen, men kärvande eller feldragna vajrar skulle kunna vara en förklaring till varför somliga drar mer än andra.
Jag har åtgärdat detta på min hoj. Den drar 0,5 l/mil med K&N-filter, 140/40 munstycken, nålar i standardläge, förljuddämparen utbytt mot rörstump, original ljuddämpare, 16 kuggar fram.
Vet inte hur mycket en läckande "choke"ventil kan göra på förbrukningen, men kärvande eller feldragna vajrar skulle kunna vara en förklaring till varför somliga drar mer än andra.
Jag har åtgärdat detta på min hoj. Den drar 0,5 l/mil med K&N-filter, 140/40 munstycken, nålar i standardläge, förljuddämparen utbytt mot rörstump, original ljuddämpare, 16 kuggar fram.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 13 apr 2009, 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jag har kollat priserna på luftfilter och på en del ställen kostar KN mindre än vanligt.. Låter kanske konstigt men skulle aldrig skoja om en sådan sak.redtroll skrev:K&N burkar kostar ju ganska mycket...
Någon som vet var dom har bra priser?
/Red
Jag tycker alltid att det verkar tomt i tanken på min TA650 när den står på rött men lyckas aldrig tanka mer än 12-13 liter i 19 liters tanken. En gång tankade jag hela 16 liter och då var det riktigt spännande
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)