Jag har handtagsvärme på hojen som i ena läget är seriekopplat (5W) och i andra parallellkopplat (20W). Men detta är inte optimalt eftersom det bara blir ljummet vid seriekoppling och för varmt vid parallellkoppling.
Tänkte bygga om anordningen så att i läge 1 går strömmen genom ett motstånd för att få ner effetkten till ca 10-15W.
Frågan är nu vad för slags motstånd jag bör använda och hur många Ohm ska det ha?
Ja jag kastar ut mig med risk att göra bort mig kapitalt. Men here we go.
Med lite räknande med Ohms lag så får jag fram detta.
20W/13V= 1,53A Då vet vi strömförbrukningen nu.
13V/1,53A = 8,49 ohms motstånd. Då vet vi hur högt motstånd du har nu.
Om vi då säger att du vill ha 15W så blir det då
15W/13V= 1,15A 13V/1,15A = 11,3 ohm.
Alltså behöver du seriekoppla in ett motstånd på 11,3-8,49= 2,81 Ohm.
Eller så ersätter du befintligt motstånd mot ett som har 11,3 Ohm.
Dessa delar borde finnas på ELFA. Sen får man kolla hur mycket ampere motståndet man köper tål.
Men man borde ha ett som iallafall tål 4 ampere. Motståndet varierar sig med värmen och volttalet.
Med parallellkoppling får varje handtag 12V.
Med seriekoppling får de dela på spänningen, alltså 6V var, samtidigt som motståndet i kretsen fördubblas, vilket gör att strömstyrkan halveras.
Halva spänningen och halva strömmen. 20W/2/2 = 5W.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil Suzuki DR650SE -97 http://bloggis.se/Tramsvalp
Du kan ju prova att byta ut matningskablarna till värmehandtagen mot tunnare så du förlorar en del på vägen.
Det är riskfritt att tappa bort några watt längs en halvmeter kabel - blir ju inte speciellt varmt.
Rulla inte ihop rullen bara sen när du hittat en bra kombination.
Än bättre är väl om du tar direkt från batteriet - då får du ju 2m kabel att elda bort effekten i.
Säkra av vid batteriet.
Vill du räkna hur mycket du förlorar i kabeln kan du mäta spänningen innan och efter och räkna ut effekten från spänningsfallet