Hur koppla hög- och lågeffekt på värmehandtag?

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Hur koppla hög- och lågeffekt på värmehandtag?

Inlägg av AeroSol »

Jag har handtagsvärme på hojen som i ena läget är seriekopplat (5W) och i andra parallellkopplat (20W). Men detta är inte optimalt eftersom det bara blir ljummet vid seriekoppling och för varmt vid parallellkoppling.
Tänkte bygga om anordningen så att i läge 1 går strömmen genom ett motstånd för att få ner effetkten till ca 10-15W.

Frågan är nu vad för slags motstånd jag bör använda och hur många Ohm ska det ha?

Alltså 12V och värmarna är på 20W vardera.

Det var ett tag sen man läste fysik... :roll:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

Ja jag kastar ut mig med risk att göra bort mig kapitalt. Men here we go.

Med lite räknande med Ohms lag så får jag fram detta.

20W/13V= 1,53A Då vet vi strömförbrukningen nu.
13V/1,53A = 8,49 ohms motstånd. Då vet vi hur högt motstånd du har nu.

Om vi då säger att du vill ha 15W så blir det då

15W/13V= 1,15A 13V/1,15A = 11,3 ohm.

Alltså behöver du seriekoppla in ett motstånd på 11,3-8,49= 2,81 Ohm.

Eller så ersätter du befintligt motstånd mot ett som har 11,3 Ohm.

Dessa delar borde finnas på ELFA. Sen får man kolla hur mycket ampere motståndet man köper tål.
Men man borde ha ett som iallafall tål 4 ampere. Motståndet varierar sig med värmen och volttalet.
// Jonas
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Tackar!

Kan du även förklara varför det blir 5W i varje handtagsvärmare när man seriekopplar dom, jämfört med 20W när de är parallellkopplade?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

AeroSol skrev:Tackar!

Kan du även förklara varför det blir 5W i varje handtagsvärmare när man seriekopplar dom, jämfört med 20W när de är parallellkopplade?
När man seriekopplar motstånd så dubblas det totala motståndet i kretsen.
Men när man Parallellkopplar så halveras motståndet i var krets.
// Jonas
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Med parallellkoppling får varje handtag 12V.
Med seriekoppling får de dela på spänningen, alltså 6V var, samtidigt som motståndet i kretsen fördubblas, vilket gör att strömstyrkan halveras.

Halva spänningen och halva strömmen. 20W/2/2 = 5W.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Du kan ju prova att byta ut matningskablarna till värmehandtagen mot tunnare så du förlorar en del på vägen.

Det är riskfritt att tappa bort några watt längs en halvmeter kabel - blir ju inte speciellt varmt.
Rulla inte ihop rullen bara sen när du hittat en bra kombination.
Än bättre är väl om du tar direkt från batteriet - då får du ju 2m kabel att elda bort effekten i.
Säkra av vid batteriet.

Vill du räkna hur mycket du förlorar i kabeln kan du mäta spänningen innan och efter och räkna ut effekten från spänningsfallet
Skriv svar