Extraljus
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Extraljus
Sådärja, två st Bosch Compact 100 på plats i fronten!
Lyser så fint, i natt ska jag ut och åka!
Fästet fick jag göra om ett par gånger, så det blev lite prototyp, men nu vet jag hur jag ska slöjda till det nästa gång. Även elen provisorisk tills jag ska ta bort kåpor och tank nästa gång (i vinter).
Kul kul!
Nån mer som har extraljus?
Edit: Ny bildlänk.
Lyser så fint, i natt ska jag ut och åka!
Fästet fick jag göra om ett par gånger, så det blev lite prototyp, men nu vet jag hur jag ska slöjda till det nästa gång. Även elen provisorisk tills jag ska ta bort kåpor och tank nästa gång (i vinter).
Kul kul!
Nån mer som har extraljus?
Edit: Ny bildlänk.
Senast redigerad av Tramsvalp den ons 07 okt 2009, 19:29, redigerad totalt 2 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Nu kan jag visa bilder på underverket!
Nytt framdäck ligger och väntar, om nån undrar.
Edit: Fixade bildlänkar.
Nytt framdäck ligger och väntar, om nån undrar.
Edit: Fixade bildlänkar.
Senast redigerad av Tramsvalp den ons 07 okt 2009, 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Extraljus
Ja så har jag provat köra på natten med min nya TA och det var ju nästan bara mörker. Väldans vad sugen jag blev på extraljus. Hur har du fäst de där ljusen? Är de skruvade direkt i plasten? Eller har du gjort på något annat sätt? Ser ut som en båge mellan dem men det kanske är en kabel?
Bengan
Bengan
Bodenbengan TA 650 -06
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
hoolmer, bågen är ett tillbockat plattjärn som lyktorna är fastskruvade i. Det i sin tur sitter i plasten med två skruvar m muttrar på insidan. Stadigt och bra faktiskt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Inkoppling av extraljus!
Hej, ni är ju några som har kopplat in extraljus på TA:n, jag har precis monterat mina men inte kopplat in dem ännu, var kopplade ni in era för att de skulle lysa när helljuset slås på?
Tony
TA-05
TA-05
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Jag tog styrströmmen från lampkontakten. Pillade in sladden tillsammans med lampans helljus-flatstift, på så vis slapp jag göra åverkan på nån originalkabel.
Matningen tog jag från batteriet, via en liten säkringsdosa som jag satte i sadelfacket.
Men jag tycker det ser ut som om framskärmen kan slå i dina lyktor när det svänger och fjädrar samtidigt. Det finns inte mycket spelrum med bottnad gaffel och fullt styrutslag. Kollat?
Matningen tog jag från batteriet, via en liten säkringsdosa som jag satte i sadelfacket.
Men jag tycker det ser ut som om framskärmen kan slå i dina lyktor när det svänger och fjädrar samtidigt. Det finns inte mycket spelrum med bottnad gaffel och fullt styrutslag. Kollat?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Ok, kanske sällan vid fullt utslag då, och inte på vanliga vägar, men på stigar od kan det fjädra ner bra när man svänger iaf.Tony skrev:Jag förstår inte riktig hur man ska lyckas bottna fjädringen vid fullt styrutslag? (Jag kör bara på vanliga vägar)
Det viktiga är att du vet.
Undrar om bilprovningen har synpunkter på det där förresten. Men du har ju ett tag kvar.
Undrar också om de har synpunkter på att mina lyktor skymmer blinkersglasen lite. Det vet jag inom ett par veckor... Dags för första besiktning.
Edit: De gick igenom besiktningen.
Senast redigerad av Tramsvalp den tor 13 sep 2007, 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Roadman
- Trehjuling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån 15 maj 2006, 10:33
- Ort: Sthlm skärgård Transalp -96
- Kontakt:
Om Extraljusen är inkopplade på endast hellljuset så är det okej, ochTramsvalp skrev: Undrar om bilprovningen har synpunkter på det där förresten. Men du har ju ett tag kvar.
Undrar också om de har synpunkter på att mina lyktor skymmer blinkersglasen lite. Det vet jag inom ett par veckor... Dags för första besiktning.
det ser ju inte ut som om extraljusen skymmer blinkersen något nämnvärt
// Peter
Jag har köpt xenon-kit till min TA-03. Det var mycket enkelt att dra strömkablar och sedan bara koppla ihop delarna. Allt är "nycklat" så det går inte att koppla fel. Det knepigaste var att få undan kablar och ballasten så de inte syns. Ljusmässigt så var det en ENORM skillnad. Både på längd, bredd och ljusstyrka. Jag valde 4300K för att få ett vitt ljus som anses vara bäst, även om det kanske blivit tuffare med 5-6000K dvs blått ljus.
Nackdelen är att jag måste byta lampan när jag ska besikta nästa vår. Den dagen den sorgen.
Mvh
Christer
Nackdelen är att jag måste byta lampan när jag ska besikta nästa vår. Den dagen den sorgen.
Mvh
Christer
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Så här fick jag ihop det. Det blev tre reläer: ett gemensamt av/på som dras av parkeringsljuset, och två som växlar mellan parallell/seriekoppling och dras av helljuset.joeng38 skrev:Skulle va kul att se elschemat. Nyfiken på lösningen.Tramsvalp skrev:Jag har kopplat mina extraljus (2x55W) så att de seriekopplas när halvljuset är tänt dagtid. Då lyser de med ca 14W styck, vilket inte låter mycket, men de har riktad verkan lite snett utåt vägkanterna, högre än halvljuset, och de syns mycket bra, nästan lite bländande.
På helljus går alltså varje extraljus genom två reläer. Att varselljusen går genom tre reläer och en strömbrytare är oväsentligt, de lyser som sagt bara med 14W styck.
Med strömbrytaren på styret (4) väljer man om extraljusen ska vara varselljuskopplade eller släckta tillsammans med halvljuset. En indikator är bra men inte nödvändig. Oavsett strömbrytarens läge tänds extraljusen på full effekt när man slår på helljuset.
Jag har inte brytt mig om nån knapp för att stänga av alltihop helt, men en sån kan man lämpligen sätta mellan parkeringsljuset och relä 1. Allt släcks dock redan nu om man stänger av allt ljus med hojens vanliga lysknapp, bra vid start om batteriet är svagt.
Man bör kunna stänga av varselljusfunktionen, de bländar faktiskt i mörker, och jag la till brytaren i efterhand när jag märkte det. Jag demonstrerade funktionen på besiktningen för att se vad de tyckte, och de släppte igenom varselfunktionen på nåder eftersom den gick att stänga av.
Reläerna satte jag på en aluminiumprofil framför instrumentbrädan, lätt åtkomligt. Drivströmmen till lamporna tog jag från batteriet via en 16A säkring. Styrströmsladden från helljuset pillade jag bara in i lampkontakten, alltså ingen åverkan på originalsladden. Parkeringsljussladden hänger innanför höger kåpa. Jordpunkt blev fästskruven för luftburken under tanken (TA650). Reläer mm från Biltema.
Koppla förresten aldrig jordpunkt i framgaffeln, då går nämligen strömmen genom styrlagren och det kan bli gnistor som förstör lagren.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Det funkar jäkligt bra, så jag är nöjd.
Reläerna behöver ju inte sättas fast så ambitiöst, jag råkade ha en passande L-profil hemma. Man kan nog tejpa ihop dem till en snygg rad, och låta den ligga löst i det lilla utrymmet. Det blir ju en hel del sladdar som fyller upp, så de lär inte kunna röra sig så mycket.
Reläerna behöver ju inte sättas fast så ambitiöst, jag råkade ha en passande L-profil hemma. Man kan nog tejpa ihop dem till en snygg rad, och låta den ligga löst i det lilla utrymmet. Det blir ju en hel del sladdar som fyller upp, så de lär inte kunna röra sig så mycket.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Extraljus
Jag monterade ett par extraljus på min hemmagjorda motorbåge. Fick då ett ljus som sitter väldigt lågt och har fördelen all lysa under dimman, och ställda lite utåt vägkanterna. Än så länge är de lagligt kopplade till helljuset via ett extra relä och brytare.
Dessutom har jag ett extra bromsljus LED från Biltema som är ca 30 cm långt monterat undertill på topboxen. Funderar på att koppla ett snabbt blinkrelä, om jag hittar något, till det extra bromslyset. Måste bli väldigt effektivt om någon bilist kryper upp för nära.
Dessutom har jag ett extra bromsljus LED från Biltema som är ca 30 cm långt monterat undertill på topboxen. Funderar på att koppla ett snabbt blinkrelä, om jag hittar något, till det extra bromslyset. Måste bli väldigt effektivt om någon bilist kryper upp för nära.
Om vägen är för dålig, byt hoj.