joeng38 skrev:Tramsvalp skrev:Jag har kopplat mina extraljus (2x55W) så att de seriekopplas när halvljuset är tänt dagtid. Då lyser de med ca 14W styck, vilket inte låter mycket, men de har riktad verkan lite snett utåt vägkanterna, högre än halvljuset, och de syns mycket bra, nästan lite bländande.
Skulle va kul att se elschemat. Nyfiken på lösningen.
Så här fick jag ihop det. Det blev tre reläer: ett gemensamt av/på som dras av parkeringsljuset, och två som växlar mellan parallell/seriekoppling och dras av helljuset.
På helljus går alltså varje extraljus genom två reläer. Att varselljusen går genom tre reläer och en strömbrytare är oväsentligt, de lyser som sagt bara med 14W styck.
Med strömbrytaren på styret (4) väljer man om extraljusen ska vara varselljuskopplade eller släckta tillsammans med halvljuset. En indikator är bra men inte nödvändig. Oavsett strömbrytarens läge tänds extraljusen på full effekt när man slår på helljuset.
Jag har inte brytt mig om nån knapp för att stänga av alltihop helt, men en sån kan man lämpligen sätta mellan parkeringsljuset och relä 1. Allt släcks dock redan nu om man stänger av allt ljus med hojens vanliga lysknapp, bra vid start om batteriet är svagt.
Man bör kunna stänga av varselljusfunktionen, de bländar faktiskt i mörker, och jag la till brytaren i efterhand när jag märkte det. Jag demonstrerade funktionen på besiktningen för att se vad de tyckte, och de släppte igenom varselfunktionen på nåder eftersom den gick att stänga av.
![Bild](http://bloggis.se/Tramsvalp/bilder/Tramsvalps_Kopplingsschema_Extraljus.jpg)
Reläerna satte jag på en aluminiumprofil framför instrumentbrädan, lätt åtkomligt. Drivströmmen till lamporna tog jag från batteriet via en 16A säkring. Styrströmsladden från helljuset pillade jag bara in i lampkontakten, alltså ingen åverkan på originalsladden. Parkeringsljussladden hänger innanför höger kåpa. Jordpunkt blev fästskruven för luftburken under tanken (TA650). Reläer mm från Biltema.
Koppla förresten aldrig jordpunkt i framgaffeln, då går nämligen strömmen genom styrlagren och det kan bli gnistor som förstör lagren.