Mitt första inlägg i detta forum. Tänkte presentera mig men innan jag börjar med det måste jag tacka Tramsvalpen för
hans enorma tålamod med min registrering som var allt annat än lätt.
Vem är då jag? Lite kortfattat: Trelleborgare, 41 år, har 2 barn samt ett mc-intresse som började vid 16 års ålder på en 125:a (Honda MTX vill jag minnas att den hette). Kör idag en KLV1000 (samma hoj som V-strom). Den hojen har i sommar tagit mig till Nordkap och tillbaka. Fantastisk hoj på alla sätt utom (och här börjar mitt lilla ilands problem) på grusvägar. För mycket motor för grus helt enkelt. Detta har lett mig till att fundera på ett hojbyte. Efter noggranna funderingar så har listan över lämpliga hojar slutat på 2st. BMW F650GS Dakar (-04 eller senare dock är endast stånkan intressant) eller en XL700VA. Har tidigare ägt en Dakar och vet vad den går för på grus. Transalpen har jag dock endast provkört och det var inte på grus. Enligt alla tester man läser så skall visst transalpen inte vara något vidare på grus. Transalpen har andra fördelar. Lugnare motorgång och ett väldigt trevligt uppförande på asfalt. Bättre för långfärdsåka helt enkelt (eller skall man säga bekvämare).
Ni som är ägare till transalperna (liten risk att ni blir partiska misstänker jag